"pre"tolkutbildningsdag!

Sitter här just nu och lyssnar på Glassjaw och reflekterar över dagen som passerat =)

Glassjaw - Ape Dos Mil

Idag var en mycket speciell dag då Jag hade blivit antagen till "övningsdagen" på fellingsbro's tolkutbildning här i Örebro! För er som inte hart ryktesvägen så har jag ju sökt dövblindtolkutbildningen och ett glädjande brev kom för några dagar sedan som berättade att jag var välkommen till intervju/övningsdag! Kändes verkligen som "ett steg närmre" är ju inte alla som ens kommer på intervju!
Iaf, steg upp kl 7, gjorde mig iordning åt frukost, ca halv 8 började jag gå mot skolan.

Väl på plats samlades alla vi framtida tolkar i ett konferensrum (jag var enda killen hehe) och alla lärarna kom och berättade lite och presenterade sig själva. Vi fick alla scheman för vad som skulle hända under dagen.
Det började me några skriftliga prov - ett papper var frågor om samhällskunskap/politik, det andra pappret om frågor som rörde "dövvärlden" och det sista pappret var frågor på svåra ord som man skulle förklara vad de betydde. Tyckte de här proven gick bra faktiskt! =)
Sedan var det dags för mitt första möte - samtal på teckenspråk, där jag gick in i ett rum och där satt 2 döva lärare som frågade massa frågor om en och man skulle svara på teckenspråk bäst man kunde, även här gick det över förväntan riktigt bra! Nöjd och glad kom jag till nästa station där man skulle lyssna till ett inspelat band på 3 min och i stora drag återberätta vad det handlade om, dock inte på teckenspråk utan bara prata =P ehhe, visst var det lite nervöst men gick bra d me, lärarna var nöjda likaså jag.
Sedan var det en vanlig intervju på svenska vilket gick bra det med!

Lunchen fick vi där som bestod av en sallad, med rostbiff, o dressing riktigt gott=) efter lunchen var det grupp-lektioner på schemat, första lektionen var en teckenspråkslektion där man fick lära sig lite ord o basic stuff så att säga, skoj!
nästa lektion var aktiva värderingar där vi diskuterade samhällsfrågor och dylikt vilket var intressant där alla fick göra sin röst hörd.
sista lektionen var en svenska lektion som gick bra den med (är sjukt trött o måste krascha nu hehe, så pallar inte skriva mer)
Allt som allt en kanonbra dag som överträffade mina förväntningar! nu håller jag tummarna så hårt jag kan för att bli antagen till utbildningen! gör det ni med kära läsare :P

på återseende!


Kommentarer
Postat av: Emma

Vad kul att det gick så bra!! :D Glömde ju önska dig lycka till (sorry) men det verkade ju inte behövas ändå! ;) Det lät som rätt svåra test, speciellt med samhällskunskap/politik! Men åh, jag blir också så sugen nu på att söka nu, men det får bli senare i så fall. När får du besked om du kommit in? Hur många tar de in? Var det många som var där igår? Jag håller tummarna i alla fall! Massa kramar! :)

2008-04-24 @ 06:43:56
URL: http://xiaomei.blogg.se
Postat av: Neta

Heej Ted! Nämen vad läser jag ... Lät ju riktigt kalasbra! Grattis, nu håller ja oxå tummarna att du får komma in för 'vidareutbildning' ... *Tummarna å Tassarna hålls*

2008-04-24 @ 11:11:00
URL: http://wisserangels.se
Postat av: Malin

Va kul att det gick så bra. jag hoppas att du kommer in. Lycka till!
Hur är allt annars? vi kanske får ta ett snack på msn snart igen.
Kramar Malin

2008-04-24 @ 19:32:48
Postat av: Sara

haha, jag ska försöka och inte studera ihjäl mig.

härligt att dagen gick bra, nu håller även jag tummarna för att du kommer in på utbildningen!

kramar!

2008-04-26 @ 11:40:57
URL: http://masesa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0